Week 16: Klassiek werk, of toch anders?

Hallo Leonners,

dit is dan de 3e pre-berg-rede van het seizoen. Jawel, den deze trekt alweer richting hoogtemeters komend weekend, en met mij nog wel wat schoon volk. Maar geen paniek, ook in de buurt van de schone metropool kan er zondag gefietst worden.

Ik trek voor jullie El Classico uit de route-bibliotheek. Het rondje dat zowat iedereen die al langer dan een jaar op een koersfiets zit, stilaan met z’n ogen halfdicht kan rijden. Awel, om er dan toch een kleine twist aan te geven, draaien we’m gewoon om! Zorg dus zeker dat je de GPX bestanden in deze nieuwsbrief  meeneemt, of het peloton breekt al in de eerste meters na vertrek aan Bar Leon in 2 stukken.

Wil je 99km doen, dan sta je iets voor 9u aan ‘t café, en neem je de GPX hier. Opteer je voor 67km, dan wordt dat iets voor 10u, en neem je de GPX daar.

Veel plezier, hou het veilig en hopelijk droog, en stuur de deelnemerslijst gerust naar Jan, dan worden alle nodige vakjes weer ingekleurd!

Davy

PS: nog eens in je agenda aanstrepen dat we op woensdag 1 juli om 18u30 verbroederen met Klub Noord.

Week 15: Tatomium

Gegroet Leonners,

gebrek aan tijd, inspiratie en misschien zelfs goesting (om te schrijven, niet om te fietsen!) leidden ertoe dat uw wekelijks geliefd leesvoer in een weekend-editie verschijnt.

De weergoden weten ook van geen hout pijlen meer te maken, en gooien zomaar wat random elementen naar ons hoofd. Je zou nu niet meteen denken dat het al juni is, waar normaal gezien de studenten zitten te sakkeren over de onmenselijke temperaturen waarin ze hunne blok moeten doorspartelen. Voor de ouders die kroost in voornoemde situatie hebben momenteel, is het dus misschien allemaal zo erg niet.
Een fietser daarentegen ziet graag al eens een streepje zon onderweg. “De wereld ziet er toch altijd beter uit onder een staalblauwe hemel”, zei ooit een 5-voudige tourwinnaar… of was dat mijne collega afgelopen week? Soit, in de hoop zonnestralen te zien weerkaatst worden op 1 van de meest bijzondere kunstwerken van het land, rijden we morgen zuidwaarts.

Wanneer je om 9u vertrekt, kom je quasi exact halverwege de etappe van 102km onderaan Tatomium te staan. Dan heb je al over kronkelende boerenbaantjes gereden, mooie passages langs wat water gehad, zowaar een paar klimmetjes in de kuiten gevoeld en misschien stilletjes naar een ijsje verlangd. Op de terugweg nog meer van dat moois, aangevuld met vlot rijdende fietsostrades. De snelle benen kunnen er nog even alles uitgooien op het stuk van de brug in Boechout tot aan de luchthaven in Deurne. Bekijk het profiel van de rit op de GPX hier.

Niet iedereen wordt warm van Tatomium,  wat helemaal OK is. Weinig zinvol dan ook om tot ginder te rijden; vertrek gerust om 10u om op 73km langs Zemst en terug gereden te zijn. Het hierboven beschreven landschap zal ook uw deel zijn, maar dan toch vooral vlak; GPX daar.

Zei er iemand iets van ijsjes? Wie weet kunnen degenen die lang genoeg na de rit blijven hangen, een paar bollen toevoegen aan de rit…
En wie dan nog wat langer blijft hangen, kan vanaf 15u een plaatje gaan aanvragen bij Jukebox Leon. Gevestigde waarden Tom en Hans zullen met plezier tegen een vrije bijdrage je favoriete plaatje draaien, en dit ten voordele van C-Dienst in de Kattenberg, het gekozen goede doel voor deze editie.

Bon, dan toch ruim 350 woorden bij elkaar kunnen brabbelen, hopelijk gaat het fietsen morgen wat vlotter.

Davy

Week 14: Antwerp Port Epic

Hallo Leonners,

wat Per Strand Hagenes en Femke Markus vorig weekend gedaan hebben, dat kunnen wij minstens even goed. Dus wij gaan profiteren van de perfect ingereden onverharde wegen in de polders van Stabroek, Berendrecht en Zandvliet. Waarheid gebied me om te zeggen dat daar ook wel wat kasseistroken te vinden zijn, u weze gewaarschuwd 🙂
Maar al menige jaren wordt na deze rit geconcludeerd dat het toch allemaal wel de moeite was, dat denderen en stofhappen. Hoewel, de weersvoorspellingen geven onweerachtige toestanden in de aanloop van het weekend, dus misschien is een spatbordje geen overbodige luxe… kijk eens naar buiten op zondagochtend en maak een berekende inschatting, zou ik zo zeggen.

Op wat voor ros begin ik hieraan, hoor ik sommigen denken. Koersfiets is perfect mogelijk, dat doen de profs ook, maar een 25mm bandje is misschien wat aan de smalle kant. Of je pakt dan toch best nog een extra binnenbandje mee, je weet maar nooit. Een gravelfiets kan deze tocht ook wel verdragen, hoewel er ook nog behoorlijk wat asfalt moet bedwongen worden. Mountainbike, driewieler, kan allemaal, het een is misschien al net wat plezanter dan het andere.

De routes dan; om 9u staat er 93km op het programma (GPX hier), om 10u worden er dat 61km (GPX daar). De eerste 20 kilometer zijn opwarming. Daarna vliegen we erin met wat onverharde stroken. De lange route buigt dan af richting Hoogerheide, zodat er voldoende kilometers en ook hoogtemeters af te werken vallen. Nadat we de grens opnieuw overgestoken zijn, mag je je verwachten aan 40 spetterende kilometers met tal van kassei- en grindstroken. Die stroken kunnen aanleiding geven tot versnellingen, maar zorg ervoor dat het peloton altijd terug kan aansluiten na zo’n passage. Samen uit, samen thuis, weet je wel; Lotte en Axel geven het voorbeeld, zoiets.

Bijna juni ook, waarin vanalles te gebeuren staat. Naast een hoogtestage in de Vogezen wordt er op de derde zaterdag, zijnde 20 juni, een volgende etappe van GRVL Leon gereden. Ditmaal trakteert Nick ons op pareltjes van routes rond Valkenburg. Een korte lus van zo’n 75km met 1150 hoogtemeters, een lange lus van zo’n 120km met 1900 hoogtemeters.
Aangezien Valkenburg toch wel een eindje weg is, zal er op tijd vertrokken worden (mik op 7u30 verzamelen aan Bar Leon). Ik start een aparte WhatsApp groep in de community. Als je van plan bent mee te gaan (en enkel dan), vervoeg de groep en maak je eerste bericht het antwoord op de vragen: heb je vervoer nodig of een auto ter beschikking? Indien het laatste, hoeveel personen en fietsen kunnen daar in/op/achter/onder/…?

Zo, weer genoeg over fietsen gezeverd, de goesting zal er wel zijn zeker?

Davy

Week 13: Zalig Zomers Zoeven naar Zeer Zienswaardig Zondereigen of Zoersel

Zalut Leonners!

Het zonneke gaat schijnen dit weekend! Allemaal de fiets op dus.
De route voor deze zondag is enkele weken geleden al verkend door enkele enthousiaste leden en goed bevonden. Dus nu met z’n allen richting Zondereigen (deel van Baarle-Hertog) als je om 9u vertrekt voor 102km, GPX hier. Je komt ook langs de kolonies van Merksplas en Wortel, bossen, heide en velden. Er kan gespurt worden langs de Schotense vaart vanaf km 81,5 (café Trapke Op) over een lengte van 5,5 km.
Als Zoersel meer je ding is, vertrek je om 10u voor 72km, GPX daar. Hetzelfde spurtstuk start dan op km 51.

Praktisch dan… het is Bouger Bouger komende zondag; voor wie wel eens uit z’n kot komt in Borgerhout geen onbekende. Drukte en gezelligheid gegarandeerd op het Krugerplein, maar bijgevolg ook minder evident om op de gebruikelijke plaats af te spreken. Zeer uitzonderlijk verzamelen we voor vertrek dus op de hoek van de Sint-Marcusstraat en de Tabernakelstraat.
Voor den après zal het wat zoeken zijn, eerdere edities zijn we al boenk in het midden van het plein beland en dat was zeker gezellig!

Ook wat kalender-nieuws: de verbroederingsrit met Klub Noord, die al aan zijn 3e editie toe is, zal plaatsvinden op woensdag 1 juli, vertrek om 18u30 aan de ZigZag. Na eerder onze vrienden met ons op zondag mee te laten rijden, draaien we de rollen eens om en rijden wij met hun mee. De competitiebeesten onder ons snappen dat dit een gelegenheid is om een extra vakje in het RGMC te verdienen buiten het weekend 😉

Greetz,

Davy

Week 12: Schietveld en door de velden fietsen

Hoi Leonners,

voor velen is een lang weekend gestart, dus veel mogelijkheden (afhankelijk van de gevulde puntenbak) om te gaan fietsen. Een deel van het peloton zal zich de komende dagen op Belgium Bike Fest in het nat fietsen, al dan niet van het zweet. Anderen zijn misschien voor het goede doel aan het trappen bij Kom Op Tegen Kanker. Daarnaast bieden we je nog 2 kansen om het stalen/carbonnen/aluminiumen/titaniumen/houten/… ros buiten te laten.

Op zaterdag wordt GRVL Leon geëerd met een rit. We volgen het advies van een zekere T.F. en zullen meer gebruik maken van al onze militaire infrastructuur! Ik ben het volmondig met die meneer eens, zolang het vreedzame doelen betreft zoals het genieten van de natuur. Dus heeft de veel eerwaardigere heer N.S. een route in elkaar gebokst die je door het Groot en Klein Schietveld leidt. Alles goed voor 75 km, vertrek om 10u aan Bar Leon, om daar na een aantal uur voldaan aan den aperitief te kunnen beginnen; GPX ginder.

Op zondag duiken we dan niet in de velden, maar ertussen. Meer bepaald dedie die Linkeroever en Lokeren verbinden, om daarbij zowat het hele Waasland te doorkruisen. Meervoudig winnaar van de Omloop Het Waasland, Preben Van Hecke, zou zeggen: “‘t is vooral rechtdoor, als ‘t nie naar links of rechts is.” Volgt uwe GPX maar, ziehier, voor 105 km (met vrije route tussen BL en voetgangerstunnel) bij vertrek om 9u.
Je kan ook wat later uit je bed komen, en om 10u vertrekken. Dan draai en keer je tussen de velden tot aan Sint-Niklaas, 68 km (zelfde opmerking als om 9u), GPX daar.

Hopelijk hier en daar een streepje zon!

Nick en Davy

Week 11: Hop jom, nor de Kêmpe!

Hey Leonners!

Bestofte gezichten, bezwete gezichten, licht vertrokken gezichten maar vooral lachende gezichten, dat is wat ik onthoud van ons afgelopen weekend in Eupen; zowat de heel korte samenvatting van wat die 3 dagen hebben opgeleverd. Het is duidelijk: geef ne mens ne fiets, mooie routes, goed gezelschap, wat water (af en toe koffie of gerstenat) en de rest van de wereld doet er niet meer toe. En of ik daar dan niet gelukkig van word!

Aan mooie routes is er in onze bibliotheek ondertussen geen gebrek, deze zondag leiden die jullie naar de Kempen. Om de mooie dorpjes Puijel en Wechel te ontdekken, vertrek je om 9u voor 92km, GPX hier. Heb je voldoende aan Veussel, dan is vertrekken om 10u voor 69km ook een idee, GPX daar.
De routes zijn niet superlang, zodat men tijdig terug kan zijn voor het geval je nog deelneemt aan de Reuzenloop, of gaat supporteren voor kroost of vriendengroep. De festiviteiten beginnen op het Krugerplein rond 13u, dus fietsen parkeren aldaar is mogelijk wat lastiger dan anders.
Een aantal Leonners gaat ook de goede naam van de club gestand doen door te helpen bij dit mooie evenement. Voor hen is er de vrijheid om de rit zelfs al op zaterdag te rijden, of zondag wat vroeger, en alsnog een vakje te verdienen voor het RGMC… engagement moet tenslotte beloond en niet bestraft worden!

Ook al even aankondigen dat er op zaterdag 16 mei weer GRVL Leon gepland staat. Ditmaal met vertrek en aankomst aan Bar Leon, lekker gemakkelijk. Meer info volgende week!

Fijne zondag,

Davy

Week 10: Essen, Monschau, Kalmthout, Vaals, Hoge Venen,…

Lieve Leonners,

het zal deze week in steno zijn. “Is dat dan zoals Luc Steeno?”, zou flauwe plezante Tommeke Boonen dan wel eens durven vragen… nee dus, gewoon kort en bondig, soms is dat voldoende.

De zondagsrit vanuit Bar Leon:
Om 9u, richting Essen, 102km, bezienswaardigheden: de grens met Nederland (vele malen), quotering: plezant! GPX: hier.
Om 10u, richting Kalmthout, 66km, bezienswaardigheden: ook de grens met Nederland (maar slechts 1 keer!), quotering: even plezant! GPX: daar.

Herhaling: Moesten er nog dagjestoeristen voor een rit willen afkomen naar Eupen, ik geef de regio mee waar we zullen rijden; vertrekuur is telkens rond 10u aan de jeugdherberg aldaar.

  • Vrijdag: Zuid-Limburg
  • Zaterdag: Eifel
  • Zondag: Hoge Venen

Geniet van de zon!

Davy

Week 9: Zeeland – the sequel

Hoi Leonners,

dat ging ons nogal goed af vorige week, dat verkennen van Zeeuws-Vlaanderen. De wind zit al de hele week uit dezelfde hoek, dus misschien moeten we dan nog maar wat meer van Zeeland gaan bekijken? Dit keer niet enkel de Westerschelde, maar daarbovenop ook de Oosterschelde. Uiteraard eveneens polderlandschappen, wind, natuurpracht en de industrie van wereldhaven Antwerpen.

Vertrek om 9u voor 110km, GPX hier. Een beetje minder kan ook, dat is dan vertrek om 10u voor 73km, GPX daar. En als het even op een stukje wat tegenzit, denk dan gewoon aan Léon Houa, de eerste winnaar (en tevens zuiver hattrick scorende) van Luik-Bastenaken-Luik. Die hoorde in zijn hoofd in 1894 ook niet anders dan “volhouden, volhouden, volhouden,…”
Over LBL gesproken, dat spektakelstuk  kunnen we na de rit bekijken op groot scherm in Bar Leon. En een zekere BL en DF zouden daar voor wat drank en spijs zorgen wegens weer wat wijzer, hoorde ik fluisteren…

Kunnen we dan wel afspreken dat we de seizoens-teller van gewonde Leonners niet verder laten stijgen? Aan alle gewonden van vorig weekend: goed herstel!

Ook al even vooruit kijken naar het verlengde weekend van 1 mei. We zullen met een 20-tal naar Eupen trekken om daar een aantal prachtige ritten naar de hand van Nick te bedwingen. De verkenning te voet van de Hoge Venen vandaag bevestigde alvast de schoonheid aldaar:

Moesten er nog dagjestoeristen voor een rit willen afkomen, ik geef de regio mee waar we zullen rijden; vertrekuur is telkens rond 10u aan de jeugdherberg van Eupen.

  • Vrijdag: Zuid-Limburg
  • Zaterdag: Eifel
  • Zondag: Hoge Venen

Voor de thuisblijvers, gene stress, ook jullie zullen zoals gewoonlijk op zondag kunnen gaan fietsen, zie nieuwsbrief volgende week.

Gegroet,

Davy

Week 8: Zeeuws-Vlaanderen

Hallo Leonners,

amai, wat was dat, afgelopen zondag! Iedereen al wat bekomen? En dan heb ik het niet zozeer over onze eigen kasseiklassieker, maar over de thriller die we daarna gedurende een kleine 3 uur op groot scherm mochten aanschouwen… wat ne kerel die WvA!

Bon, nu we als Belgen duidelijk gemaakt hebben wie er baas is in Frans-Vlaanderen, richten we onze pijlen een beetje Trumpiaans deze week op Zeeuws-Vlaanderen; er kan niet genoeg grondgebied verkend worden, zoiets…

Naar het noordwesten dus, de grens over, met als zowat verste punten respectievelijk Walsoorden bij vertrek om 9u (107km, GPX hier) en Grauw bij vertrek om 10u (78km, GPX daar). In die beide afstanden zitten de aanloop- en uitbolstrook op rechteroever vervat, dus je mag er eigenlijk een 7 à 8 km aftrekken om tot de echte wielerkilometers te komen (voor de Strava puristen onder ons). Je krijgt de industrie van de haven te zien, maar ook vergezichten over water en polders, wat meer exotische vogelsoorten en waarschijnlijk ook nog een hoop andere wielertoeristen.

Het snelle stuk voor de lange route zou kunnen lopen van de uitkijktoren na Perkpolder (ca. km 48) tot km 54 wanneer er weggedraaid wordt van de Westerschelde; schat een beetje de drukte in om te beslissen of het wenselijk is om daar de gashendel open te draaien. De deelnemers op de korte route kunnen “doorkachelen”, zoals ‘de Kneet’ zou zeggen, op het nieuwe stuk fietsostrade van km 64.5 tot km 67.5

Zondag fietsdag!

Davy

Week 7: Dé Antwerpse Kasseiklassieker

Dames, heren van de Leon,

daar komt ie dan, de populaire/verwenste/verwachte/verachte/onderschatte/overroepen enige echte Antwerpse Kasseiklassieker! Tradities, je kent dat wel, dus op de zondag van Parijs-Roubaix kan ook Bike Leon zijn zitvlak op(en)halen op een plethora aan met kinderkopkes bezaaide baantjes. Ook hier hoor ik Roger De Vlaeminck zeggen: “niks bijzonders als je er goed in bent”. Doe er uw ding mee, zou ik zeggen.

Je weet ondertussen waarschijnlijk wel dat onze parcoursbouwer er ook een betaalde hobby op na houdt. Voor meer info over deze rit, zie dan ook https://www.plugpluggravel.cc/post/de-antwerpse-kasseiklassieker
In dwarsdoorsnede ziet het er voor de starters om 9u ongeveer zo uit:
Dus 25 kasseistroken, waarvan de meter-aanduidingen helaas niet op de lengte maar waarschijnlijk op de hoogte slaan. In totaal 104km plezier, GPX hier.

Je kan ook beslissen om wat minder gehobbel en gebots te consumeren; vertrek dan om 10u voor 78km, GPX daar

En omdat onze voorzitter zelfs op zowat biljartvlakke stukken wegens onhandigheid (en duisternis en hevige regenval en een borduur die daar niet had moeten zijn…) niet op zijn fiets kan blijven zitten, lijkt het geen goed idee om hem enige secteurs pavés te laten trotseren. Dus om 10u vertrekt er ook een alternatieve korte route van 77km die quasi kassei-vrij is; GPX ginder.

Mededeling 1: na het afwerken van onze eigen steenslag, kan er naar de grote heren en dames gekeken worden, want er is koers op groot scherm in Bar Leon… er zoemen al enkele dagen wat stemmen om er een namiddagje van te maken, ‘t is maar dat je het weet…

Mededeling 2: vandaag is er een scheepsvracht nieuwe Bike Leon jerseys vertrokken bij The Vandal en even later afgeleverd in ‘t café. Ben je dus nog niet in het bezit van zo’n prachtig vestimentair gegeven, of is het oude aan vervanging toe, voor 55 euro kan er eentje het uwe worden!

Mededeling 3: er heeft zich stilaan al een mooi groepje gevormd die op zaterdag 18 april een versie van Leon van Vlaanderen (gravel of weg) willen doen. Ook de vervoerspuzzel wordt langs alle kanten bekeken… wil je nog mee, rep je dan in de daarvoor bestemde WhatsApp groep en geef aan wat voor vervoer je hebt of nodig hebt.

Broek optrekken, bidons goed vastmaken, tubes niet te hard zetten en ervoor gaan zondag!

Davy en Nick S.