Blauwvelokeskoers 2016

Is dit de moeder van alle retrokoersen? Johan Smets, co-organisator en onze truitjessponsor was er tien jaar geleden alleszins als één van de eersten bij. Met zijn liefde voor het métier en zijn ervaring met retro- en nieuwe fietsen is hij in onze ogen de perfecte man om zoiets te organiseren. En zoals elk jaar wás het ook perfect georganiseerd. Jammer dat het de laatste keer was, maar we zijn hem gewoon dankbaar voor dit prachtige evenement.

Wat vinden wij zo mooi aan zo’n retrokoers?
-De mix van niveau’s. Iedereen kan meerijden en is welkom.
-De liefde voor het oude materiaal. Hier geen fietsen waar je een afbetalingsplan voor moet opstellen. Haalbaar voor iedereen!
-De fairplay. Al gaat het er soms stevig aan toe, het blijft binnen de perken.
-Proeven van echte koers en deze van binnenuit beleven. Elke wielerliefhebber zou het een keertje moeten doen.

Klassieker geworden. En toen?

Door het kwakkelweer was het peloton minder groot dan vorig jaar. Dit maakte de situatie wel veiliger en iets minder chaotisch. Reken er wel op dat de groep die voor de knikkers reed even groot was. De koers werd in zijn geheel gewoon harder.

Door de strakke polderwind was het verloop van de koers ook volledig anders dan vorig jaar. Nog meer een gevecht voor positie: het peloton zou onheroepelijk scheuren en niet meer samenkomen. Langs de andere kant was het voor een eenzame vluchter of een klein groepje haast onmogelijk om weg te rijden. De opdracht voor Kurt en Tom -de Bike Leon vertegenwoordigers van de dag- was duidelijk: vooraan zitten en zo lang mogelijk meerijden.

We hebben dit jaar prachtige foto’s van de hand van onze eigenste Glenn Schellinck. Tim De Waele, you better watch out!

Op naar de koers!

20160516_091228_BVK_DSC_0777

En we zijn vertrokken voor enkele rondjes achter de motor en daarna 60km knallen!

20160516_091232_BVK_DSC_0840

Het peloton wordt losgelaten en gaat de eerste bocht in. Tandems en fietsen met houten velgen zijn dan al gelost.

20160516_091230_BVK_DSC_0813

Onze hoofdrolspelers voor vandaag: Kurt (tweede deelname) en Tom (eerste deelname). Persoonlijk doel Kurt: de volledige 60km uitrijden…

20160516_091228_BVK_DSC_0796

Eerste passage bij de finish. Het ziet er goed uit.

20160516_091230_BVK_DSC_0822

Het duurt niet lang of we zien één lang lint in het winderige polderlandschap!

20160516_091234_BVK_DSC_0958

Na enkele rondjes is het peloton al serieus uitgedund. Kurt en Tom draaien nog goed mee vooraan. Waarom zo dicht vooraan?

20160516_091240_BVK_DSC_1031

Om de kans hierop zo veel mogelijk te vermijden! Valpartijen, ze horen erbij en je ligt er liever niet tussen! (foto genomen later in de wedstrijd)

20160516_091232_BVK_DSC_0867

Tom voelt zich nog steeds heel goed!

20160516_091244_BVK_DSC_1118

Als daar geen snelheid in zit!

20160516_091236_BVK_DSC_0965

En zo ziet verval er uit bij Kurt. Zaten de 100km (Bike Leon ochtendrit en meer) die Kurt er die dag voor de start al op had zitten er voor iets tussen? We denken het niet, gewoon geen topdag. Een eerste wedstrijduur aan 38 km/u gemiddeld en enkele vluchters terughalen… Kurt wist dat hij niet meereed voor de prijzen en moest vanaf nu zijn eigen koers rijden en door zo weinig mogelijk écht rappe mannen gedubbeld worden.

20160516_091242_BVK_DSC_1088

Kurt neemt op het einde nog enkele gedubbelden op sleeptouw.

20160516_091242_BVK_DSC_1072

Jammer, ook Tom moest net voor het einde de rol lossen. “Twee rondjes te lang”, verklaarde hij achteraf.

20160516_091244_BVK_DSC_1100

Zoals je op de de finishfoto ziet, wordt er wel degelijk stevig gekoerst. Jammer genoeg zaten Tom en Kurt net achter de bocht op deze foto… Toegegeven, Kurt liep al een paar bochten achter.

20160516_091246_BVK_DSC_1121

Het resultaat voor Bike Leon: een eervolle deelname aan de laatste editie van deze prachtkoers. Hopelijk is die truitjessponsor toch ook een beetje trots! Redelijk hard rijden? We denken het wel.

Ondertussen kwam het zonnetje er door: net op tijd voor de welverdiende spijs en drank!

Strava link Kurt
Strava link Tom

Alle foto’s: copyright 2016 Glenn Schellinck