Week 14: Antwerp Port Epic

Hallo Leonners,

wat Per Strand Hagenes en Femke Markus vorig weekend gedaan hebben, dat kunnen wij minstens even goed. Dus wij gaan profiteren van de perfect ingereden onverharde wegen in de polders van Stabroek, Berendrecht en Zandvliet. Waarheid gebied me om te zeggen dat daar ook wel wat kasseistroken te vinden zijn, u weze gewaarschuwd 🙂
Maar al menige jaren wordt na deze rit geconcludeerd dat het toch allemaal wel de moeite was, dat denderen en stofhappen. Hoewel, de weersvoorspellingen geven onweerachtige toestanden in de aanloop van het weekend, dus misschien is een spatbordje geen overbodige luxe… kijk eens naar buiten op zondagochtend en maak een berekende inschatting, zou ik zo zeggen.

Op wat voor ros begin ik hieraan, hoor ik sommigen denken. Koersfiets is perfect mogelijk, dat doen de profs ook, maar een 25mm bandje is misschien wat aan de smalle kant. Of je pakt dan toch best nog een extra binnenbandje mee, je weet maar nooit. Een gravelfiets kan deze tocht ook wel verdragen, hoewel er ook nog behoorlijk wat asfalt moet bedwongen worden. Mountainbike, driewieler, kan allemaal, het een is misschien al net wat plezanter dan het andere.

De routes dan; om 9u staat er 93km op het programma (GPX hier), om 10u worden er dat 61km (GPX daar). De eerste 20 kilometer zijn opwarming. Daarna vliegen we erin met wat onverharde stroken. De lange route buigt dan af richting Hoogerheide, zodat er voldoende kilometers en ook hoogtemeters af te werken vallen. Nadat we de grens opnieuw overgestoken zijn, mag je je verwachten aan 40 spetterende kilometers met tal van kassei- en grindstroken. Die stroken kunnen aanleiding geven tot versnellingen, maar zorg ervoor dat het peloton altijd terug kan aansluiten na zo’n passage. Samen uit, samen thuis, weet je wel; Lotte en Axel geven het voorbeeld, zoiets.

Bijna juni ook, waarin vanalles te gebeuren staat. Naast een hoogtestage in de Vogezen wordt er op de derde zaterdag, zijnde 20 juni, een volgende etappe van GRVL Leon gereden. Ditmaal trakteert Nick ons op pareltjes van routes rond Valkenburg. Een korte lus van zo’n 75km met 1150 hoogtemeters, een lange lus van zo’n 120km met 1900 hoogtemeters.
Aangezien Valkenburg toch wel een eindje weg is, zal er op tijd vertrokken worden (mik op 7u30 verzamelen aan Bar Leon). Ik start een aparte WhatsApp groep in de community. Als je van plan bent mee te gaan (en enkel dan), vervoeg de groep en maak je eerste bericht het antwoord op de vragen: heb je vervoer nodig of een auto ter beschikking? Indien het laatste, hoeveel personen en fietsen kunnen daar in/op/achter/onder/…?

Zo, weer genoeg over fietsen gezeverd, de goesting zal er wel zijn zeker?

Davy

Week 13: Zalig Zomers Zoeven naar Zeer Zienswaardig Zondereigen of Zoersel

Zalut Leonners!

Het zonneke gaat schijnen dit weekend! Allemaal de fiets op dus.
De route voor deze zondag is enkele weken geleden al verkend door enkele enthousiaste leden en goed bevonden. Dus nu met z’n allen richting Zondereigen (deel van Baarle-Hertog) als je om 9u vertrekt voor 102km, GPX hier. Je komt ook langs de kolonies van Merksplas en Wortel, bossen, heide en velden. Er kan gespurt worden langs de Schotense vaart vanaf km 81,5 (café Trapke Op) over een lengte van 5,5 km.
Als Zoersel meer je ding is, vertrek je om 10u voor 72km, GPX daar. Hetzelfde spurtstuk start dan op km 51.

Praktisch dan… het is Bouger Bouger komende zondag; voor wie wel eens uit z’n kot komt in Borgerhout geen onbekende. Drukte en gezelligheid gegarandeerd op het Krugerplein, maar bijgevolg ook minder evident om op de gebruikelijke plaats af te spreken. Zeer uitzonderlijk verzamelen we voor vertrek dus op de hoek van de Sint-Marcusstraat en de Tabernakelstraat.
Voor den après zal het wat zoeken zijn, eerdere edities zijn we al boenk in het midden van het plein beland en dat was zeker gezellig!

Ook wat kalender-nieuws: de verbroederingsrit met Klub Noord, die al aan zijn 3e editie toe is, zal plaatsvinden op woensdag 1 juli, vertrek om 18u30 aan de ZigZag. Na eerder onze vrienden met ons op zondag mee te laten rijden, draaien we de rollen eens om en rijden wij met hun mee. De competitiebeesten onder ons snappen dat dit een gelegenheid is om een extra vakje in het RGMC te verdienen buiten het weekend 😉

Greetz,

Davy

Week 12: Schietveld en door de velden fietsen

Hoi Leonners,

voor velen is een lang weekend gestart, dus veel mogelijkheden (afhankelijk van de gevulde puntenbak) om te gaan fietsen. Een deel van het peloton zal zich de komende dagen op Belgium Bike Fest in het nat fietsen, al dan niet van het zweet. Anderen zijn misschien voor het goede doel aan het trappen bij Kom Op Tegen Kanker. Daarnaast bieden we je nog 2 kansen om het stalen/carbonnen/aluminiumen/titaniumen/houten/… ros buiten te laten.

Op zaterdag wordt GRVL Leon geëerd met een rit. We volgen het advies van een zekere T.F. en zullen meer gebruik maken van al onze militaire infrastructuur! Ik ben het volmondig met die meneer eens, zolang het vreedzame doelen betreft zoals het genieten van de natuur. Dus heeft de veel eerwaardigere heer N.S. een route in elkaar gebokst die je door het Groot en Klein Schietveld leidt. Alles goed voor 75 km, vertrek om 10u aan Bar Leon, om daar na een aantal uur voldaan aan den aperitief te kunnen beginnen; GPX ginder.

Op zondag duiken we dan niet in de velden, maar ertussen. Meer bepaald dedie die Linkeroever en Lokeren verbinden, om daarbij zowat het hele Waasland te doorkruisen. Meervoudig winnaar van de Omloop Het Waasland, Preben Van Hecke, zou zeggen: “‘t is vooral rechtdoor, als ‘t nie naar links of rechts is.” Volgt uwe GPX maar, ziehier, voor 105 km (met vrije route tussen BL en voetgangerstunnel) bij vertrek om 9u.
Je kan ook wat later uit je bed komen, en om 10u vertrekken. Dan draai en keer je tussen de velden tot aan Sint-Niklaas, 68 km (zelfde opmerking als om 9u), GPX daar.

Hopelijk hier en daar een streepje zon!

Nick en Davy

Week 11: Hop jom, nor de Kêmpe!

Hey Leonners!

Bestofte gezichten, bezwete gezichten, licht vertrokken gezichten maar vooral lachende gezichten, dat is wat ik onthoud van ons afgelopen weekend in Eupen; zowat de heel korte samenvatting van wat die 3 dagen hebben opgeleverd. Het is duidelijk: geef ne mens ne fiets, mooie routes, goed gezelschap, wat water (af en toe koffie of gerstenat) en de rest van de wereld doet er niet meer toe. En of ik daar dan niet gelukkig van word!

Aan mooie routes is er in onze bibliotheek ondertussen geen gebrek, deze zondag leiden die jullie naar de Kempen. Om de mooie dorpjes Puijel en Wechel te ontdekken, vertrek je om 9u voor 92km, GPX hier. Heb je voldoende aan Veussel, dan is vertrekken om 10u voor 69km ook een idee, GPX daar.
De routes zijn niet superlang, zodat men tijdig terug kan zijn voor het geval je nog deelneemt aan de Reuzenloop, of gaat supporteren voor kroost of vriendengroep. De festiviteiten beginnen op het Krugerplein rond 13u, dus fietsen parkeren aldaar is mogelijk wat lastiger dan anders.
Een aantal Leonners gaat ook de goede naam van de club gestand doen door te helpen bij dit mooie evenement. Voor hen is er de vrijheid om de rit zelfs al op zaterdag te rijden, of zondag wat vroeger, en alsnog een vakje te verdienen voor het RGMC… engagement moet tenslotte beloond en niet bestraft worden!

Ook al even aankondigen dat er op zaterdag 16 mei weer GRVL Leon gepland staat. Ditmaal met vertrek en aankomst aan Bar Leon, lekker gemakkelijk. Meer info volgende week!

Fijne zondag,

Davy