Hallo Leonners,
wat Per Strand Hagenes en Femke Markus vorig weekend gedaan hebben, dat kunnen wij minstens even goed. Dus wij gaan profiteren van de perfect ingereden onverharde wegen in de polders van Stabroek, Berendrecht en Zandvliet. Waarheid gebied me om te zeggen dat daar ook wel wat kasseistroken te vinden zijn, u weze gewaarschuwd 🙂
Maar al menige jaren wordt na deze rit geconcludeerd dat het toch allemaal wel de moeite was, dat denderen en stofhappen. Hoewel, de weersvoorspellingen geven onweerachtige toestanden in de aanloop van het weekend, dus misschien is een spatbordje geen overbodige luxe… kijk eens naar buiten op zondagochtend en maak een berekende inschatting, zou ik zo zeggen.
Op wat voor ros begin ik hieraan, hoor ik sommigen denken. Koersfiets is perfect mogelijk, dat doen de profs ook, maar een 25mm bandje is misschien wat aan de smalle kant. Of je pakt dan toch best nog een extra binnenbandje mee, je weet maar nooit. Een gravelfiets kan deze tocht ook wel verdragen, hoewel er ook nog behoorlijk wat asfalt moet bedwongen worden. Mountainbike, driewieler, kan allemaal, het een is misschien al net wat plezanter dan het andere.
De routes dan; om 9u staat er 93km op het programma (GPX hier), om 10u worden er dat 61km (GPX daar). De eerste 20 kilometer zijn opwarming. Daarna vliegen we erin met wat onverharde stroken. De lange route buigt dan af richting Hoogerheide, zodat er voldoende kilometers en ook hoogtemeters af te werken vallen. Nadat we de grens opnieuw overgestoken zijn, mag je je verwachten aan 40 spetterende kilometers met tal van kassei- en grindstroken. Die stroken kunnen aanleiding geven tot versnellingen, maar zorg ervoor dat het peloton altijd terug kan aansluiten na zo’n passage. Samen uit, samen thuis, weet je wel; Lotte en Axel geven het voorbeeld, zoiets.
Bijna juni ook, waarin vanalles te gebeuren staat. Naast een hoogtestage in de Vogezen wordt er op de derde zaterdag, zijnde 20 juni, een volgende etappe van GRVL Leon gereden. Ditmaal trakteert Nick ons op pareltjes van routes rond Valkenburg. Een korte lus van zo’n 75km met 1150 hoogtemeters, een lange lus van zo’n 120km met 1900 hoogtemeters.
Aangezien Valkenburg toch wel een eindje weg is, zal er op tijd vertrokken worden (mik op 7u30 verzamelen aan Bar Leon). Ik start een aparte WhatsApp groep in de community. Als je van plan bent mee te gaan (en enkel dan), vervoeg de groep en maak je eerste bericht het antwoord op de vragen: heb je vervoer nodig of een auto ter beschikking? Indien het laatste, hoeveel personen en fietsen kunnen daar in/op/achter/onder/…?
Zo, weer genoeg over fietsen gezeverd, de goesting zal er wel zijn zeker?
Davy

